Soal No.25 Literasi Bahasa Inggris
The song comes alive as night draws in. Beneath the blanket, between the fold of cradling arms, in rooms across the world, a hidden chorus of caregivers fills the night with song to an audience of children. They're singing lullabies. Across cultures, lullabies echo the histories of those who sing them.
There is a growing body of research about how lullabies help soothe both caregiver and child. Laura Cirelli, professor of developmental psychology at the University of Toronto, studies the science of maternal song. She found that when mothers sang lullabies, stress levels dropped not just for the baby but for mothers as well. In her most recent work, she found that familiar songs soothed babies the most--more than speaking or hearing unfamiliar songs. However, lullabies tend to have collections of features across cultures. The Harvard University’s Music Lab project found that people can hear universal traits in music--even when they are listening to songs from other cultures. The project asked 29,000 participants to listen to 118 songs and identify whether it was a healing song, a dance song, a love song, or a lullaby, with the findings statistically showing that people are most consistent in identifying lullabies.
The paragraph following the passage most likely concerns…
A. Negative effects of lullabies for mothers and babies
B. Comparison of traditional and modern lullabies
C. Other studies about lullabies conducted in many modern countries
D. Comparison between maternal and paternal song.
E. Infants’ responses to lullabies from various culture.
Diketahui pertanyaan ini menanyakan tentang paragraph yang mengikuti teks yang diberikan akan sebagian besar membahas tentang hal apa. Karena yang dipertanyakan adalah paragraph yang mengikuti maka kita sebaiknya fokus pada paragraph terakhir saja.
Paragraph terakhir membahas tentang penelitian yang dilakukan dengan melibatkan ribuan peserta. Karena peserta diminta untuk mendengarkan dan mengidentifikasikan sebuah lagu, dapat kita simpulkan bahwa peserta adalah orang-orang dewasa. Sehingga pembahasan yang paling tepat dibahas adalah Infants’ responses to lullabies from various culture yaitu pilihan E. Karena setelah melakukan penelitian dengan orang dewasa, penelitian respon kepada bayi merupakan pilihan yang tepat.
Tips pertama dalam menjawab pertanyaan seperti ini adalah membaca soal terlebih dahulu baru membaca teks yang diberikan. Jadi pada soal ini cukup baca paragraph terakhir ya dan fokus pada ide pokok pada paragraph terakhir saja ☺
Tips kedua adalah membaca dengan teknik skimming. Skimming merupakan teknik membaca cepat dengan menandai pokok-pokok bahasan. Skimming memudahkan kita untuk mengetahui infomasi yang sedang dicari. Setelah mengetahui ide pokok paragraph terakhir, cobalah tebak apa ide pokok yang paling tepat dituliskan.
Terjemahan kata dalam teks
English |
Indonesia |
about |
tentang |
across |
lintas |
alive |
hidup |
an |
sebuah |
and |
dan |
are |
adalah |
arms |
lengan |
as |
sebagai |
asked |
diminta |
at |
pada |
audience |
hadirin |
babies |
bayi |
baby |
bayi |
Beneath |
Di bawah |
between |
di antara |
blanket |
selimut |
body |
tubuh |
both |
keduanya |
but |
tetapi |
can |
bisa |
caregiver |
pengasuh |
caregivers |
pengasuh |
child |
anak |
children |
anak-anak |
chorus |
paduan suara |
Cirelli |
Cirelli |
collections |
koleksi |
comes |
datang |
consistent |
konsisten |
cradling |
menggendong |
cultures |
budaya |
dance |
menari |
developmental |
pembangunan |
draws |
menarik |
dropped |
menjatuhkan |
echo |
gema |
familiar |
akrab |
features |
fitur |
fills |
mengisi |
findings |
temuan |
fold |
melipat |
for |
untuk |
found |
ditemukan |
from |
dari |
growing |
pertumbuhan |
Harvard |
Harvard |
have |
memiliki |
healing |
sembuh |
hear |
mendengar |
hearing |
pendengaran |
help |
Tolong |
her |
dia |
hidden |
tersembunyi |
histories |
sejarah |
how |
bagaimana |
However |
Namun |
identify |
mengenali |
identifying |
mengidentifikasi |
in |
di |
is |
adalah |
it |
dia |
just |
hanya |
Lab |
Laboratorium |
Laura |
Laura |
levels |
level |
listen |
mendengarkan |
listening |
mendengarkan |
love |
cinta |
lullabies |
lagu pengantar tidur |
lullaby |
nyanyian pengantar tidur |
maternal |
keibuan |
most |
paling |
most--more |
paling--lebih |
mothers |
ibu-ibu |
Music |
Musik |
music--even |
musik--bahkan |
night |
malam |
not |
bukan |
of |
dari |
or |
atau |
other |
lainnya |
participants |
peserta |
people |
rakyat |
professor |
profesor |
project |
proyek |
psychology |
psikologi |
recent |
terkini |
research |
riset |
rooms |
kamar |
sang |
bernyanyi |
science |
sains |
She |
Dia |
showing |
menunjukkan |
sing |
menyanyi |
singing |
nyanyian |
song |
lagu |
songs |
lagu |
soothe |
menenangkan |
soothed |
ditenangkan |
speaking |
berbicara |
statistically |
secara statistik |
stress |
menekankan |
studies |
studi |
tend |
cenderung |
than |
dibandingkan |
that |
itu |
The |
Itu |
them |
mereka |
There |
Di sana |
they |
mereka |
They're |
mereka adalah |
those |
itu |
to |
ke |
Toronto |
Toronto |
traits |
sifat-sifat |
unfamiliar |
asing |
universal |
universal |
University |
Universitas |
University’s |
Universitas |
was |
dulu |
well |
dengan baik |
when |
Kapan |
whether |
apakah |
who |
siapa |
with |
dengan |
work |
kerja |
world |
dunia |
Soal latihan akan terus ditambahkan setiap bulan.